Go to footer

Politiek in Heimr

Suggestions and discussions related to the Lore of Heimr can be posted here.

Politiek in Heimr

Postby Wilco » Thu Apr 04, 2013 11:12 pm

Vandaag met Bas en Arjen aan de politieke structuur van verschillende rassen in Heimr gewerkt. Dit zijn de aantekeningen uit die discussie:

Orc huizen worden als één enkele entiteit gezien. Ieder huis heeft een leider, die verantwoordelijk is voor continuïteit van het huis. Als er een nieuwe leider in een huis komt wordt van deze leider verwacht dat hij/zij de zaken vrijwel naadloos kan oppikken. Om dat mogelijk te maken wordt de opvolger vaak al vroegtijdig bekend en opgeleid. Discontinuïteit van een orc huis wordt als een zwakte gezien – als een moment van instabiliteit en daarmee een gelegenheid om dit huis te schaden. Onder een huis vallen zo'n 50 tot 100 Orcs.

Orc huizen vormen vaak allianties met sterkere huizen. Op die manier ontstaat er een hiërarchischer structuur die zo'n 2 tot 4 lagen diep gaan. Huizen vormen vaak allianties door leden met elkaar te laten trouwen. Vaak wordt daarmee tijdens de bruiloft een ritueel gevecht gehouden tussen de bruid en bruidegom waarbij de winnaar bepaald in welk huis het echtpaar wordt opgenomen.

Trollen leven voornamelijk nomadisch. Er zijn verschillende dorpen maar die zijn niet vast bewoont. Trollen jagen voornamelijk op klein wild, verzamelen vruchten en hoeden kuddes. Van tijd tot tijd gaan ze op een bepaald gebied zitten, waar ze voornamelijk van tuinbouw leven.
Priesters en sjamanen zijn de meest invloedrijke onder de trollen. Zij beheren grote tombes in gebieden die heilig zijn voor de trollen. De priester klasse van de trollen heeft daarmee de grootste macht. Priesters leven vaak een eenzaam bestaan, doordat zij alleen, of met een klein gezelschap de tombes beheren. Machtige krijgers worden vaak geeerd door hen tomb guard te maken. Om de zoveel tijd komen priesters bij elkaar. Tijdens dergelijke bijeenkomsten wordt ook bekeken wie er in de Utgardian Councel gaat zitten.

Slemmering leven en werken vrijwel exclusief in het nachtleven of rond de zwarte markt. Zij zijn vaak eigenaren van herbergen of bordelen, ze handelen (in asgard) in illegale goederen. Doordat Slemmering zo dun verspreidt zijn in Heimr en zo sterk ondervertegenwoordigd is er onderling een erg sterke band. Slemmering cultuur werkt in de vorm van een netwerk. Slemmering houden onderling veel contact, wisselen informatie met elkaar uit. Slemmering met veel contacten onder andere Slemmering weten daardoor vaak ook erg rijk te worden. Slemmering leven in alle drie de staten van Heimr. Ze komen eens in de zoveel tijd bij elkaar voor grudge fairs.

Lizardmen leven grotendeels op de eilanden rond Heimr. Zij staan bekend om het bouwen van zonnetempels waarmee zij de hemelen bestuderen. Lizardmen hebben in het verleden een zwaar traumatiseerde gebeurtenis meegemaakt waarna ze massaal van Heimr zijn weggetrokken en ze zich hebben geïsoleerd van de rest van de rassen. Lizardmen leven in kleine groepjes op de eilanden, waar ze deze tempels bouwen. Sommige Lizardmen zijn compleet ongecultureerd en leven als roofdieren. De lizardmen beschikken over grote hoeveelheden boeken, tekeningen, sculpturen, etc. uit de tijd van hun traumatiserende gebeurtenis. Zij spenderen veel tijd in het bestuderen van deze materialen, en gaan met enkele regelmaat op expeditie naar andere eilanden om kennis hierover uit te wisselen. Lizardmen hebben geen centrale leider en werken maar zeer zelden samen buiten hun eigen stam.
Ogres have layers. Standard HP + Body dev + heavy armor
Wilco
Lore Master

Re: Politiek in Heimr

Postby Midgard DM » Fri Apr 05, 2013 7:08 am

Klinkt gaaf! De discussie is duidelijk niet alleen bij politiek gebleven. Dit was de eerste keer dat ik niet bij een lore avond aanwezig was en jullie hebben gewoon goed werk geleverd. Snif. Het kindje groeit op. ;) Alle gekheid op de stok: Ik zou graag de slemmering nog een stukje gevarieerder willen hebben kwa professie. Verder niks op aan te merken. Laten we ook de andere Rassen zo doen.

wat ik nog mis: hoe kiezen orcs het council lid?
When you see the word "realism" in any Heimr discussion, please substitute "internal consistency of imagined world such that it abides by its own laws both implied and explicit, including laws such as 'elves exist' and 'magic works.'"
Midgard DM
Game Master

Postby nallath » Fri Apr 05, 2013 9:39 am

Tijdens dergelijke bijeenkomsten wordt ook bekeken wie er in de Utgardian Councel gaat zitten.

Hoe? Popular vote? De slimste troll? De troll met de grootste piemel?
nallath
Heimr Demigod
Heimr Demigod

Postby Wilco » Fri Apr 05, 2013 11:56 am

Slemmering: Ons idee was dat Slemmering bijna niets anders kunnen krijgen dan dit soort werk. Wel in Midgard, maar in Asgard en Utgard zullen ze niet als betrouwbare / gelijkwaardige partners worden gezien waardoor dat ze vrijwel nergens aan de bak kunnen. Dat nadeel zullen ze niet hebben met de minder respectabele banen. De rassen van Asgard en Utgard zullen juist niet zo snel geneigd zijn om dergelijk werk te gaan doen.

Orcs in de council: Mijn idee is dat dat gewoon iets is waar over onderhandeld wordt. Jullie geven mijn huis een zetel in de council, en ik geef jou support in je oorlog met X, en met jou sluit ik een handelsovereenkomst, en jou geef ik toegang tot de jachtgebieden in mijn territoria, etc. Zoiets.

Trollen: Dat zou ik niet weten. Dat zal er vanaf hangen hoe de machtsverdeling onder priesters en sjamanen ligt. Dat zal denk ik niet veel anders gaan dan bij de Orcs. Al zullen zij ook meer kijken naar militaire competenties van degene die ze sturen. En zal dat mogelijk niet eens een priester/sjamaan zijn maar misschien eerder directe familie van machtige priester of sjamanen.
Wilco
Lore Master

Postby Midgard DM » Fri Apr 05, 2013 1:37 pm

Ons idee was dat Slemmering bijna niets anders kunnen krijgen dan dit soort werk. Wel in Midgard, maar in Asgard en Utgard zullen ze niet als betrouwbare / gelijkwaardige partners worden gezien waardoor dat ze vrijwel nergens aan de bak kunnen.

De andere wild+midgardian rassen ook toch? Waarom alleen Slemmering?

Orcs in de council: Mijn idee is dat dat gewoon iets is waar over onderhandeld wordt. Jullie geven mijn huis een zetel in de council, en ik geef jou support in je oorlog met X, en met jou sluit ik een handelsovereenkomst, en jou geef ik toegang tot de jachtgebieden in mijn territoria, etc. Zoiets.

Wat geeft het ene huis het recht om een zetel in de council te geven aan een ander huis voor support in oorlog x?

Trollen: Dat zou ik niet weten. Dat zal er vanaf hangen hoe de machtsverdeling onder priesters en sjamanen ligt.

Lijkt me dan een gave vraag om te beantwoorden. Dan hebben we werkelijk zicht op hoe de politiek in dat ras in elkaar steekt. Ik denk dat we piemel grote opzij kunnen zetten wat betreft een factor die invloed heeft. Wat mij betreft hebben vrouwen evenveel kans op die zetel (vooral aangezien de troll diety vrouwelijk is). ;)

Misschien een aantal tests? Of doen ze het zoals de katholieke kerk een nieuwe paus kiest?

Dat zal denk ik niet veel anders gaan dan bij de Orcs. Al zullen zij ook meer kijken naar militaire competenties van degene die ze sturen.

Die zin is op twee manieren te interpreteren, maar ik neem aan dat je bedoelt dat de orcs meer kijken naar militaire competenties dan de trollen?
When you see the word "realism" in any Heimr discussion, please substitute "internal consistency of imagined world such that it abides by its own laws both implied and explicit, including laws such as 'elves exist' and 'magic works.'"
Midgard DM
Game Master

Postby Wilco » Fri Apr 05, 2013 2:54 pm

Het enige andere ras wat zich mogelijk in Utgard/Asgard zou willen mengen zijn de Nyphen. En die doen dat om een heel andere reden. Daar hebben we het nog niet over gehad maar ik denk dat die veel minder georienteerd zijn op zaken doen en meer op een partner vinden. Want Feyfolk en Shanata zitten in de bossen en de lizardmen en merfolk zitten vrijwel niet in Utgard.

Wat betreft de orcs. Er is niet één huis wat beslist wie er in de council komt. De belangrijkste huizen onderhandelen daar over. En om in de council te zitten moet een huis waarschijnlijk de andere belangrijke huisen compenseren, zodat er instemming komt. Het lijkt mij dat je een meerderheid van de grote huizen achter je moet hebben staan om iemand naar de council af te kunnen vaardigen.

Hoe trollen priesters en sjamanen zich organiseren zouden we inderdaad ook wat verder nog uit kunnen werken. Ik zie niet waar we dat momenteel voor nodig hebben. Dat is volgens mij vrij eenvoudig in te vullen wanneer we daar iets mee willen doen. Het zal wsl te maken hebben met welke ancesters je hebt en hoe belangrijk de tombes zijn waar je over waakt. En wat betreft militaire ervaring. Daarmee bedoel ik juist de trollen. Vrijwel orc leiders zullen militaire training hebben gehad. De priesters en sjamanen van de trollen hebben dat waarschijnlijk niet en dat zal voor de trollen daarom een belangrijker selectiecriteria worden om in de council te zitten. En dat lijkt mij ook waarom daar niet zo snel een priester of sjamaan in zal zitten maar een familielid daarvan.
Wilco
Lore Master

Postby Midgard DM » Sat Apr 06, 2013 11:26 am

Alle drie mee eens en duidelijk.
Midgard DM
Game Master

Postby nallath » Sat Apr 06, 2013 4:05 pm

Als je het vaag houd "Jaa iets met degene die de meeste macht heeft. Ofzo...", dan heb je de politiek niet uitgedacht. Dan heb je er wat over gespeculeerd.

Het hoeft geen formeel mechanisme te zijn hoe iemand de baas word, maar er *is* een mechanisme. Dit mechanisme lijkt niet belangrijk, maar dat is het wel. De hele besluitvorming zal hier door beinvloed worden. Als een leider zich druk moet maken om wat het volk wil, zal hij zich populistisch gedragen. Als deze afhankelijk is van de steun van spirituele entiteiten, dan zal deze een geheel andere koers varen.

Iedere politieke macht is gegeven of geleende macht. Die "krijg" je van een entiteit buiten jou om.
nallath
Heimr Demigod
Heimr Demigod

Postby Wilco » Sat Apr 06, 2013 5:31 pm

Daar zit wel wat in. Maar ik denk dat de richting hier wel uit blijkt, ook al zijn we nog niet aan de exacte methode toegekomen. Het onderwerp zal binnenkort vast wel weer op de agenda staan dus dan zullen we er ook aan verder gaan.
Wilco
Lore Master

Postby blazingeclipse » Sun Apr 07, 2013 8:30 pm

Nouja, hoe word bijvoorbeeld bepaald welk orkhuis belangrijker is? Dat een minder belangrijk huis probeert aan te pappen met een belangrijker huis is geen politieke structuur, das een gegeven feit (ik geloof dat jaime dit bedoelt met zijn opmerking).

Overigens kan een intelligente slemmering botweg via proxies investeren als zijn ras niet vertrouwd word. Nee, ik denk dat het probleem meer is dat slemmering een handje van hebben om op de idioot lange termein (en vooral heel veilig en weinig onderhoud) te investeren. De andere rassen willen graag eerder dan na 30 jaar winst maken enzo.

Verder; hoe behouden de priesters hun invloed als ze zo afgezonderd leven?
blazingeclipse
Heimr Demigod
Heimr Demigod

Return to Board index

Return to Heimr Lore